Strategii importante

 

 

Interviu Andrei Hasna + bonusuri special facute pentru tine!

sursa

construimimperii.ro .

Pe Andrei il cunosc de vreo 3-4 ani si pot spune cu mana pe inima ca este o persoana care evolueaza fantastic de la an la an. Prima oara cand am facut cunostinta cu el era un pusti timid, care abia se integra intr-un cerc social.
Dincolo de aparente insa, potentialul lui a fost/este imens si este unul dintre putinii oameni care adora schimbarea continua. Acum, la 20 de ani castiga de la 4 000 euro pe luna la peste 10 000 (in functie de proiecte) si fiecare discutie pe care o am cu el imi sugereaza ca nu se va opri aici.
Insa ce e de stiut, daca el a reusit, in mod sigur si tu ai o sansa.
Ai mai jos interviul cu el:
De asemenea, pentru ca tot l-am prins intr-o discutie pentru cititorii construim imperii, l-am convins sa vina cu o oferta pe un produs care cred ca o sa te intereseze. In ghidul “Secretul afacerilor pe internet” Andrei Hasna isi pune talentul la dispozitia celor care vor sa porneasca o afacere. Fiecare secret si pas este descris in amanunt, intrand inclusiv pe laturi ceva mai complicate pe care eu inca nu le-am prezentat pe site, cum ar fi: Adwords (cum poti sa investesti in trafic ca sa iti cresti lista rapid), Adsense (cum poti sa fii platit de Google pentru traficul pe care il aduci) sau SEO (metode de a ajunge pe prima pagina in cautari) , cum sa iti alegi o nisa etc. etc. etc.
Este un ghid care nu trebuie sa lipseasca celor care isi pornesc afacerile pe internet.
www.secretulbanilor.com

 

Revolutia financiara IV – 6 pasi in 3 luni pentru profit online!

Am ajuns si la ultimul articol din aceasta serie de articole despre cum sa scoti bani de pe urma siteului tau intr-un timp relativ scurt. NU o sa mai stau foarte mult la discutii, pentru ca am acoperit cam tot ce se putea acoperi despre startupurile online pana acum. Scopul pasilor pe care ti-i voi prezenta este acela de a-ti aduce venituri in cateva luni, astfel incat sa te poti concentra mai apoi pe multiplicarea acestora.
Nu uita insa ca rezultatele, odata obtinute, te obliga la mai mult. Unul dintre miturile onlineului este ca odata banii incasati, ei incep sa curga si tu vei putea face absolut orice altceva. Adevarul este ca poti ajunge la un sistem semiautomat din acest punct de vedere; odata ce ai inceput sa incasezi bani, as vrea sa privesti acest lucru ca pe o obligatie a ta de a continua sa te educi in aceasta privinta, pentru ca pasii prezentati de mine doar iti da cadrul pentru a obtine rezultatul initial, nicidecum succesul intr-o forma mai avansata sau continua.
In online domeniul pe care te bagi (nisa aleasa) trebuie sa se lege, asa cum am mai spus, ori de un domeniu de expertiza pe care il ai, ori pe o pasiune (hobby) pe care o ai si care iti permite sa oferi valoare celor care te vor urmari. Odata ce ai stabilit acest lucru, te poti apuca de treaba:

Pasul 1 – Domeniu + hosting
Domeniul costa pe ‘.com’ undeva la 8 $ pe an, pe ‘.ro’ undeva la + 50 $ pe viata. M-au intrebati multi daca are vreo importanta daca iti faci pe .com, .ro sau .net (de exemplu), insa avand in vedere ca esti in stadiu incipient, chiar nu conteaza. Ba chiar te sfatuiesc sa cumperi domeniul pe .com, ca sa fie investitia mai mica si sa consideri totul un experiment.
Hosting poti lua de oriude crezi tu, nu o sa insist foarte mult pe partea de tehnicalitate pentru ca astea le poti gasi foarte usor printr-o simpla cautare pe ‘google’. Noi vorbim aici de pasi. Totusi, ca sa nu raman dator, o solutie buna pentru hosting pe care noi o folosim pe toate siteurile noastre este:
www.hostgator.com
Pasul 2 – WordPress + grafica minimalista
Nu ai nevoie de programatori!
WordPress este o platforma prin care iti poti construi siteul singur, de la zero, avand cunostinte minime in domeniu. Este platforma cea mai folosita la nivel mondial in construirea de siteuri ‘personale’, adica exact ce ai tu nevoie. Este gratuit si se instaleaza in 10-15 minute. Tot pe google sau pe youtube, cautand tutoriale despre cum sa instalezi un wordpress gasesti toate informatiile de care ai nevoie.
Totusi, ca sa nu raman dator, un punct de plecare este asta:
http://codex.wordpress.org/Codex-ul_%C3%AEn_Rom%C3%A2n%C4%83
De acolo poti sa il descarci si te invata si cum sa te joci cu el. Atentie ! Orice ti-ar spune un programator, despre cat de involuat este wordpressul si despre cat de buna treaba ar putea sa faca el.. NU IL CREDE! Programatorii stiu sa lucreze / project, nu sa scoata bani. WordPressul este dezvoltat astfel incat sa fie destul de simplist ca sa iti poti face singur siteul si sa il poti actualiza singur, sa poti posta articole, poze, filme, sa poti adauga pagini. Cu un site facut de un programator, chiar si special pentru tine, o sa iti fie greu sa te descurci pentru ca vei depinde de acel programator.
Facand o paralela, wordpressul este precum limba engleza, deja folosirea lui pe internet pentru cei care vor sa aiba de-a face cu bloggingul si cu marketingul online este obligatorie.
Referitor la ceea ce am spus despre grafica, este foarte important sa nu te concentrezi foarte mult asupra ei, ci sa o rezolvi pe parcurs, dupa ce ai lansat siteul functional. Una din principalele greseli ale incepatorilor este ca se concentreaza cateodata exclusiv pe grafica si uita sa mai si avanseze. Pe urma se demotiveaza ca siteul nu arata cum ar vrea ei si renunta.
Pasul 3 – Cont Aweber si material de valoare oferit celor care te citesc
Ai luat un domeniu + hosting, ai instalat wordpressul, ai adaugat continut minimalist pentru inceput. Urmatorul pas este CHEIA in afacerile pe internet. Trebuie sa incepi sa iti construiesti lista.
ATENTIE ! Nu trebuie sa lasi acest pas pentru mai tarziu. Acest pas te ajuta sa iti construiesti lista de prospecti, de oameni care sunt cu adevarat interesat de domeniul pe care l-ai ales.
Scopul acestul pas este sa poti aduna acei oameni interesati de ceea ce pui pe site intr-un singur loc, intr-o singura lista. Daca nu faci asta, traficul se va pierde fara sa il poti recupera.
Ai mai multe metode de a-ti captura e-mailul celor care intra pe site, insa cea mai de succes metoda este urmatoarea:
- alegi un autoresponder (prin el aduni lista si trimiti newsletter abonatilor tai).
Solutii gratuita este http://mailchimp.com/ , care e gratuit si care te poate ajuta la inceput, ca sa intelegi care e procesul. Are insa cateva limitari despre care nu vreau sa vorbesc acum, poate in materiale ulterioare.
Solutia cea mai buna din punctul meu de vedere si pe care o folosim pe toate siteurile este http://www.aweber.com/, liderul pe piata in momentul asta, care costa prima luna, de proba, 1$ (!), si apoi 19$ / luna. Cu ajutorul aweber poti face formularul de capturare a emailurilor (vezi bara din dreapta la www.construimimperii.ro), care este lucrul comun al tuturor siteurilor care se bazeaza pe listele lor in marketing.
Dupa ce ai facut formularul din dreapta cu ajutorul aweber (de asemenea exista tutoriale care te invata cum si nu dureaza foarte mult), tot ce mai ramane sa faci (SI PROBABIL LUCRUL CEL MAI IMPORTANT PE CARE IL FACI LA INCEPUTUL UNUI SITE) este sa realizezi un material gratuit de foarte mare valoare, chit ca este pdf, audio sau video; acest material il vei da in schimbul cititorului care intra pe site in schimbul e-mailului lui.
Acest procedeu se numeste “ethical bribe” (mita etica), tu te alegi cu adresa lui de e-mail si il vei putea aduce de fiecare data cand pui ceva nou pe site, el se alege cu un material de care e interesat si care il ajuta in domeniul ales de tine.
Mai tarziu lista ta va creste cu fiecare zi care trece (cu ajutorul aweber) iar tu, de fiecare data cand vei scrie un articol sau vei lansa un produs vei putea trimite un newsletter catre abonatii tai. In felul asta vei tine legatura cu ei si vei putea creea o legatura stransa intre tine (specialistul) si ei (cei interesati de domeniul tau).
Pasul 4 – Continut de valoare regulat
Ai domeniu+ hosting, ti-ai instalat siteul cu ajutorul wordpress, ai facut un material gratuit de foarte mare valoare in schimbul caruia primesti adrese de e-mail cu care iti cresti lista.
Urmeaza sa oferi VALOARE in continuare, in mod regulat. Doar in felul asta poti ridica stacheta si iti poti creste lista la sute, mii, zeci de mii de oameni. Eu postez pe siteurile mele de doua ori pe saptamana si pot vedea in statistici cum ca, de fiecare data cand nu postez, imi scade numarul oamenilor care se inscriu in lista mea.
Articolele vor fi comentate de oamenii interesati, cei care sunt incantati de informatia oferita le vor trimite mai departe prietenilor lor, daca si ei sunt interesati, iti vor lua materialul gratuit si se vor adauga listei tale.
Ca exemple ale noastre, fara sa ne chinuim foarte mult, in 3 luni se pot strange intre 3-400 oameni si 1500 de oameni in lista. Acestia sunt prospectii, oameni care sunt interesati de domeniul tau si carora le vei putea vinde sau recomanda, la un moment dat, un produs.
Pasul 5 – Chestionare de identificare a nevoilor.
Un site cu o lista este ca un organism care se dezvolta. Este de datoria ta sa creezi o punte de comunicare cu ea, sa intelegi nevoile oamenilor care te citesc (pe domeniul tau).
Metoda haotica de castig de bani si de construire a unui site spune ca mai intai faci siteul, apoi faci lista si apoi faci un produs pe care incerci sa il vinzi listei tale.
Metoda corecta spune ca odata ce ai lista, trebuie sa incepi sa te interesezi de ea. Sa afli care sunt nevoile ei, frustrarile si dorintele ei. Odata ce poti identifica exact profilul celui care te citeste, poti da o directie corecta siteului, dar poti face si produsele dorite de ei pentru a le comercializa (nu dorite sau ghicite de tine).
Asa ca, dupa ce incepi sa creezi continut, provoci oamenii care te citesc sa iti raspunda prin comentarii la articole, le raspunzi la e-mailuri fiecaruia in parte, le trimiti articole pe care ei le vor. Intr-un final faci chestionare prin care le pui intrebari referitoare la nevoile lor, la parerea lor despre siteul tau, le pui intrebari despre nevoile pe care le au ei in domeniul respectiv si care sunt asteptarile.
Alegi un procent din lista (nu are rost sa trimit la toata lista) si le ceri ajutorul. Vei fi surprins sa vezi cati oameni or sa iti raspunda. Le poti da in schimb un alt material de valoare, ca si recompensa.
Odata ce strangi raspunsurile lor, vei intelege mai bine nevoile lor si tendinta spre care se indreapta lista. De acum incolo nu vei mai duce siteul incotro vrei tu, ci incotro vor clientii tai. Ei sunt proprietarii morali ai siteului tau.
O sa revin alta data cu detalii despre cum poti face un chestionar de identificare a nevoilor intr-un mod profesionist. Insa intuitiv sunt convins ca te poti descurca si tu.
Odata facut chestionarul, deja te poti gandi sa comercializezi un produs, ca sa obtii venituri.
Pasul 6 – Monetizare
Cand stii profilul clientului tau, mai e doar un pas pana la identificarea produsului pe care il poti vinde. Asa cum spuneam anterior, ai doua mari metode de a scoate bani de pe urma siteului:
- afiliere (recomandarea unui produs si castigarea unui anumit procent de pe urma fiecarei vanzari pe care o faci)
- produs propriu (putin mai greu de facut daca nu ai experienta, dar nu imposibil).
Dau un exemplu pur teoretic, dar perceput mai greu de monetizat decat altele:
- ai site de apicultura, esti pasionat de cresterea albinelor.
- faci un material despre izolarea termica a stupurilor pe timp de iarna si despre metode de ventilare a lor -> cei interesati iti lasa mailul in schimbul materialului; devii activ pe siteurile si forumurile de specialitate, astfel incat sa atragi public pentru siteul tau
- mai apoi faci un chestionar pentru lista ta in care ii intrebi mai multe despre nevoile lor, despre problemele cu care se confrunta -> afli ca un procent important din lista ta are probleme cu daunatorii
- de acum incolo poti face mai multe lucruri: poti scrie sau filma un material despre daunatori (carte sau dvd) pe care sa il promovezi pe site; poti recomanda anumite chimicale sau medicamente pe care sa le foloseasca in functie de daunatori sau boli – poti castiga bani procent din ce se vinde, daca ajungi la o intelegere cu un distribuitor de asa ceva; poti vinde chiar tu asemenea produse, avand grija sa incepi totusi cu stocuri mici, ca sa nu blochezi bani; in timp poti face cursuri de specializare in apicultura; poti scoate produse despre cum sa iti faci primul stup; poti vinde stupi efectiv, costume de protectie etc. etc. etc.
In functie de context (domeniu) vei putea observa ca directiile pot fi diferite, ca in unele domenii poti monetiza mai usor prin afiliere (recomandare) decat in altele etc.

Concluzie: de ce trei luni?
Pentru ca intr-o singura luna poti avea siteul sus si materiale deja publicate, pentru ca in 1-3 luni poti aduna o lista destul de mare incat sa poti vinde, ori prin afiliere ori prin produse proprii.
In timp o sa intelegi ca la lansarea unui site este bine, totusi, sa il pornesti cu nevoia clientilor in minte si cu un produs planuit pentru luna a 3-a. In felul asta pasii vor parea mult mai concreti decat in momentul in care pleci la drum fara un plan efectiv in cap.
Cati bani poti castiga dintr-o lansare in romania?
La inceput putem vorbi de incasari de 500-1000 euro, la o lista de aproximativ 1000 oameni interesati si cu un produs valorat la 50-100 lei. Pe masura ce capeti experienta, suma de 500-1000 euro or sa vina pasiv, din produse vandute luna de luna (deci nu la lansare) iar o lansare de produs poate ajunge la sume de 5-10-20 000 euro, poate si mai mult, in functie de cat de mult vei intelege marketingul online si cat de multa valoare vei oferi oamenilor care iti urmaresc siteul.
Cam atata despre cei 6 pasi prin care poti obtine profit dintr-un site in 3 luni. Sper ca nu am fost prea tehnic.
Luni vin cu o un material mai usor de ingurgitat, am un intervievat surpriza care scoate minim 10 000 lei / site pe luna, venit pasiv (100 milioane lei vechi), fara sa iau in considerare siteurile si proiectele pe care le are in afara (pe .com). Vom povesti despre inceputurile noastre in online si despre piata de online in general, precum si de acesti pasi concreti care trebuie facuti si de ce totul e mai simplu decat pare.

Revolutia financiara III – “Secretele” unei afaceri profitabile

O groaza de mituri am intalnit legate de castigurile online in momentul in care noi deja castigam bani pe proiectele de pe siteurile noastre. Desi le-am demontat pas cu pas, ele inca mai respira prin plamanii oamenilor care ne urmaresc. Exista perceptia la romani ca tot ce este pe internet este “scam”, si pana nu reusim sa constientizam ca nu e chiar asa, o sa avem probleme in multe alte domenii.
Practic, prin siteul online si prin promovarea pe care ti-o faci iti asiguri o imagine de specialist in domeniul/hobbyul tau. Este ca o carte de vizita. Nu mai poti ignora aceasta metoda daca vrei sa castigi capital de incredere in jurul tau (si repede).
Sunt doar cateva mici secrete care fac o afacere sa fie profitabila si ti le voi expune aici. Bineinteles ca in spate este mai mult de atat, dar ce iti voi dezvalui acum te poate pune pe picioare si indrepta spre castiguri mari, daca incepi sa intelegi ca viata unui antreprenor se bazeaza pe evolutie si dezvoltare continua.
Primul secret – LISTA
Cel mai mare “secret” si pe care inca putini il iau in considerare il reprezinta lista de prospecti. Lista de prospecti reprezinta oamenii care sunt interesati de ceea ce oferi tu. Ziceam in articolul anterior ca nu trebuie sa iti fie frica sa te pozitionezi ca expert in domeniu, pentru ca oricum succesul tau depinde de marimea listei pe care o construiesti. Cu alte cuvinte, daca ai o lista de 5 oameni – tu esti specialistul listei tale de 5 oameni si nimic mai mult. Depinde de efortul tau sa fii specialist pentur 100-1000-10 000 de oameni.
Lista este reprezentata, in cazul meu, de oameni ca voi, care sunt interesati de business, de organizare, de libertate financiara, de obtinerea de rezultate pe cale profesionala. Datorita experientei mele antreprenoriale si a rezultatelor pe care le-am avut si le am, eu va pot oferi valoare continua si astfel veti ramane interesati de ceea ce va ofer eu.
De asemenea, sa nu credeti ca nu ma educ in mod constant, ca sa va pot oferi mai mult cu fiecare zi care trece. Am experienta in afaceri offline si online, dar in acelasi timp particip la cursuri si acreditari pe care dau mii si mii de euro doar ca sa imi pot dezvolta afacerile mai bine si, de ce nu, sa pot oferi valoare prin invataturile mele.
Asta trebuie sa faceti si voi, indiferent de domeniul pe care l-ati ales, de la vanzari de haine pana la produse de slabit (si multe, multe altele).
Al doilea secret – VALOAREA OFERITA
Foarte multi sunt reticenti in a oferi valoare pe siteurile lor. E un fel de lupta interioara pe care multi o duc cu ei insisi. Refuza sa impartaseasca in mod gratuit cunostintele pe care le au. Aceasta limitare ii face sa dea valoare limitata oamenilor care sunt interesati de domeniul respectiv, in ideea ca oamenii se folosesc de acea informatie si apoi pleaca.
Ei bine, ca sa te pozitionezi ca expert in domeniu, trebuie sa renunti sa mai pastrezi informatia doar pentru tine. Ironia este ca atunci cand incepi sa oferi, incepi sa acumulezi infinit mai mult, pentru ca mare parte din evolutia unui expert in orice domeniu existent nu tine de autoizolare, ci se construieste in mare masura prin FEEDBACKUL primit de la oamenii care il urmaresc.
Oferind valoare, lista creste in mod constant, reputatia creste la fel, siteul este din ce in ce mai vizitat. Noi, de cele mai multe ori, oferim cea mai mare valoare pe care o putem oferi in mod gratuit, in felul acesta oamenii nostri recunosc efortul depus de noi, revin in mod constant si sunt incurajati sa actioneze la randul lor.
Mai tarziu produsele PE BANI vor fi atent documentate si vor oferi valoare infinit mai mare decat valoarea oferita gratuit si care, ironic, ar fi fost maximum pe care am fi putut sa il oferim daca orgoliul si egoismul ne-ar fi fortat sa nu-l oferim pe degeaba.
E un fel de investitie reciproca. Noi investim ce avem mai bun in oamenii care ne urmaresc si sunt interesati de domeniul nostru de expertiza. La randul lor, oamenii care ne urmaresc investesc in noi incredere din ce in ce mai multa. Aceasta incredere investita de ei ne ajuta pe noi sa fim mai buni cu fiecare zi care trece, o versiune mai buna a noastra pe masura ce timpul trece.
Totul creste exponential.
Al treilea secret – ce tip de blog/site lansezi
Noi am identificat doua tipuri de bloguri personale pe piata romaneasca.
1 – Siteurile generaliste / de opinie sunt siteurile care imita stilul lui Mircea Badea, de la televizor, si care atrage trafic pe care reusesc sa il monetizeze prin diverse metode, de la Google Adsense (program gratuit care permite editorilor online să obţină venit prin afişarea de anunţuri relevante într-o gamă largă de materiale online) la diverse bannere de promovare ale altor siteuri, produse sau servicii.
Aceste bloguri noi le mai numim siteuri pasive si au in comun faptul ca, pentru trafic, tind sa devina adevarate “cancanuri” online, nedandu-se de la nimic inapoi pentru a obtine vizualizari in plus (vezi top 5 bloggeri romani ca vizualizari pe internet si o sa intelegeti ideea). Cum romanii sunt atrasi de scandal, acesti bloggeri de multe ori efectiv se prostitueaza in onlineul romanesc, ducand calitatea articolelor cateodata extrem de jos, doar pentru comentarii si trafic.
Acesti bloggeri nu sunt specializati neaparat in ceva anume, stau in spatele calculatorului si scriu despre absolut orice domeniu, cu predilectie fiind interesati de critica asupra sistemului actual, varsandu-si frustrarile doar ca sa capteze empatie din partea maselor. Desi sunt destul de recunoscuti in mediul online, ei nu ofera valoare efectiva cititorilor si, in ciuda mitului care ii pozitioneaza cu castiguri mari, rareori au mai mult de 1-2 000 euro / luna incasari din reclame (si ne referim, repet, la cei mai cunoscuti).
2 – Siteurile de specialitate sunt siteurile care isi asuma un anumit domeniu si care sunt dispuse sa ofere maximul de valoare clientilor lor. Diferenta dintre cei doi “antreprenori” este ca daca primul de multe ori isi varsa frustrarile in randurile lui si tot siteul este DESPRE EL, al doilea, cel care se pozitioneaza ca expert si ofera valoare, tot timpul se adreseaza clientilor (aproape niciodata nu posteaza in interesul lui, ci in interesul listei pe care o construieste si a clientilor lui).
Daca articolele unui blog se refera la frustrarile autorului, de multe ori acest blog este de opinie. Daca articolele unui blog se refera la cititorii lui si incearca sa ofere valoare acestora in anumite domenii, atunci aceste bloguri sunt de specialitate.
Desi autorii blogurilor de specialitate de multe ori nu sunt atat de cunoscuti ca ceilalti (decat in cadrul listei pe care si-au construit-o), acestia castiga mai mult, ofera valoare mai multa si sunt cu adevarat apreciati de publicul tinta.
Al 4-lea secret – cum castigi bani din blogul tau
Sunt mai multe tipuri de produse si lansari pe care le poti face (se poate scrie o carte doar despre asta), dar sunt doua mari directii in care poti castiga bani:
- afiliere (prin recomandarea catre lista ta a altui produs de care esti multumit si care se incadreaza in nevoile lor pe care iei un anumit procent din vanzare)
- produs propriu (chit ca se numeste carte, video, audio, excursii, traininguri de specializare sau pur si simplu produse necesare clientilor tai – de la motosapatoare la puieti de pomi fructiferi)

Cam atata despre “secretele” castigului online, revenim in ultima parte a acestei serii de articole cu cei 6 pasi concreti care te ajuta sa scoti bani din onlineul romanesc in 3 luni, pentru ca la finalul saptamanii sa revin cu un interviu surpriza.


Revolutia financiara II – Cadrul de inceput

Continuam materialele pe linia ‘revolutiei financiare’. Ceea ce va voi spune nu reprezinta decat un cadru extrem de simplu care sa va ajute sa scoateti bani din online intr-un timp extrem de scurt. Unii oameni se pregatesc inainte de a porni un business poate ani de zile, insa adevarul este extrem de dureros: fara sa pornesti la drum, orice planificare excesiva nu face decat sa te tina pe loc.
De ce spun asta?
Pentru ca atunci cand esti fara experienta, orice planificare initiala care isi depaseste rolul va fi crunt demolata de realitate si de adevar. De aceea ai nevoie de un set de pasi pe care sa ii urmezi. Daca ai urmat acesti pasi, deja banii au inceput sa intre in cont si ai experienta care sa te duca la nivelul doi, in care vei putea sa te specializezi si mai mult si sa oferi VALOARE.
Insa in articolul prezent suntem inca la componenta psihologica, unde intampini cele mai mari probleme. Astazi voi raspunde la o serie de intrebari si voi puncta niste principii care sa te pregateasca pentru succesul tau in afaceri.
1 – Pasii unui expert in domeniu
Toata lumea care porneste in afaceri duce o lupta interioara intensa cu privinta la domeniul in care au intrat. Problema este ca toti incearca sa inoveze inca din prima etapa, cand nu au expertiza necesara sa faca acest lucru. De prea multe ori aud incepatori in ale antreprenoriatului care se lauda cu idei FENOMENALE si cu produse INEXISTENTE in momentul asta pe piata.
Cum rezultatul depinde de expertiza pe care o are antreprenorul in domeniul respectiv, la inceput asta este imposibil de facut. Nu ai cum sa reinventezi roata inca de la inceput. Din dorinta de avea un avantaj la start, tanarul antreprenor se concentreaza pe inovatie, pe aparte, pe nou inca de la inceput, desi nu este capabil de acest lucru.
Directia corecta este:

pasul 1 – copiaza (sau imita)
IN prima faza cel mai important lucru este sa te pozitionezi in piata pe principii care deja exista. Chiar si antreprenorii cu vechi state fac asta de multe ori. Ca sa pleci la drum trebuie sa furi absolut tot ce iti permiti de la cei care fac deja asta in piata. Copiezi procese, pasi, mesaje, produse.. absolut tot ce poti ca sa fii un raspuns viabil in piata.
pasul 2 – repeta!
Repetitia iti intareste pozitia de expert. Iti faci exercitiu repetand procesele ‘furate’ pana cand iti intra in reflex. Este un proces de rutina si trebuie sa il faci timp indelungat, pana domeniul actual (ceea ce se face deja pe piata) nu mai reprezinta niciun secret pentru tine.
pasul 3 – Improvizeaza!
In momentul in care deja domeniul nu mai are secrete evidente pentru tine si ai rezultate respectand procesele altora, deja iti permiti sa improvizezi, sa jonglezi intre procese, sa adaugi altele, sa amesteci..
pasul 4 – Inoveaza!
Este ultima etapa si cea mai de sus treapta a expertizei pe care o ai in domeniul ales. Odata ce ai copiat procesele altora, ai repetat pana cand acestea nu mai au secrete pentru tine, odata ce reusesti sa improvizezi pe alocuri si iti reuseste, vine pasul ca sa devii unic pe piata, sa adaugi propria amprenta.
Abia in momentul asta poti veni cu un concept propriu, pe care sa il vinzi extrem de profitabil. Si pana in momentul asta castigi bani, dar pana acum nu iti permiteai sa ataci pozitia de lider pe nisa aleasa.
Calea corecta este cea prezentata mai sus, cei care incep un proiect, mai ales incepatorii, au proasta inspiratie sa plece la drum direct cu pasul 3 sau 4.
2 – Procesul pe care il prezinti tu pare destul de fortat, pe pasi. Nu cred ca se potriveste domeniului in care lucrez eu!
Cand am prezentat cei 6 mari pasi la Bootcampul de afaceri, dar si mai multor antreprenori pe care ii cunosteam deja, am primit aceasta observatie. Concluzia? M-am pus pe studiat. Oare procesul ca sa incepi sa scoti bani este mai complicat decat am crezut si poate ca nu functioneaza pentru fiecare dintre noi.
Suntem in anul 2011, chit ca ai o afacere online sau offline, internetul reprezinta sangele oricarei afaceri. In ziua de azi promovarea pe internet este printre cele mai ieftine iar relatia cu clientii poate fi mentinuta foarte usor printr-o serie de newslettere adresata lor.
Atata timp cat esti interesat sa oferi valoare clientilor tai, acest proces este ceea ce ai nevoie, poate cu mici modificari in functie de fiecare domeniu. Bineinteles ca exista si exceptii, dar, chit ca vinzi consultanta, chit ca esti dentist, vinzi jucarii, produse de slabit, excursii, purificatoare de aer, haine, masini, telefoane (etc.) procesul pe care o sa ti-l prezint poate fi adaptat si poate sa aduca mai multi bani decat metodele clasice de promovare. Culmea e ca aceasta este si calea cea  mai usoara.
3 – Eu nu sunt specialist, nu am ce sa ofer.
Sistemul se bazeaza pe relatia cu clientii cu care tu comunici. Traficul tu il valorizezi prin capturarea e-mailurilor celor care iti viziteaza siteul (o sa iti spun cum). Multi nu se apuca de treaba din lipsa de incredere pe domeniul respectiv: “Cum pot eu sa fiu specialist, daca nu ma simt?”. Cu aceasta credinta intra in stare pasiva si refuza sa iasa din propria zona de confort.
Total gresit.
In momentul in care incepi sa strangi prospecti pe siteul pe care il faci de la zero (si fara ajutor de la programatori sau designeri, daca nu ai bani de investitii!), la inceput vei avea trafic infim, bazat pe prieteni si propria promovare pe care o faci prin mediul online. Specialist esti inca de la inceput!
Luam un exemplu concret: esti designer si iti place domeniul la nebunie. In momentul in care ti-ai facut un site si incepi sa strangi oameni in lista ta, vei atrage oameni asemenea tie. La inceput vor fi 2-3, apoi 5, apoi 10. Le vei da creatii proprii, tutoriale despre cum sa deseneze, programe la moda pe internet etc.
Principiul este simplu: cand vei avea o lista de 5 oameni, vei fi specialist .. pentru acei oameni. Pe masura ce lista ta creste si ai oameni din ce in ce mai multi oameni care te urmaresc, vei creste si impact si vei deveni expert pentru 100, 1000, 10 000, 100 000 de oameni. Esti specialistul publicului tau, oameni interesati de ceea ce oferi te vor considera unul.
4 – Eu nu am un domeniu de specialitate, nu stiu de unde sa incep.
Poti alege orice domeniu doresti, dar daca vrei sa ai cu adevarat succes, va trebui sa imbini domeniul tau de expertiza SAU un domeniu de care esti pasionat cu adevarat. Daca alegi un hobby care sa iti devina domeniul de expertiza, vei putea creste in viata reala pe masura ce reputatia in online, de asemenea, iti creste.
5 – Dar daca ai gasit cheia, daca stii sa scoti bani din propriile proiecte, de ce inveti si pe altii?
Pentru ca piata online din Romania este virgina si are potential urias de dezvoltare. Spre deosebire de “.com” inca avem probleme legate de increderea romanilor in platile online, de exemplu (prin card). Asta nu se poate rezolva decat prin cresterea pietei in toate domeniile posibile.
De asemenea ducem lipsa de siteuri si proiecte serioase, cu liste mari de clienti din domenii de mare interes. In felul asta de multe ori ajungem sa promovam serviciile de consultanta antreprenoriala, de exemplu, pe siteuri cu liste de oameni interesati de ‘fashion’, ceea ce e total neprofesionist.
Avem nevoie de cat mai multi oameni buni si asta repede!
==
Poate ca pare SF ceea ce spun, dar mitul conform caruia Romanii se pricep in vanzari deja apune. Romanii au o inclinatie spre vanzari, dar spre bisnita mai mult decat spre relatia cu clientii si pe valoare oferita; cauza este una singura – incapacitatea de autoeducare.
O sa revin cu aceasta serie de articole prin prezentarea celor 6 pasi prin care poti castiga din mediul online in 3 luni (!) plus un interviu surpriza. Pana vineri vreau sa termin termin aceste articole si sa le bag intr-un material bonus pentru toti cititorii construimimperii.ro pentru ca deja bate “Agenda generalului” la usa, un concept pe care l-am dezvoltat in 7 ani si care te poate ajuta sa iti stabilesti obiectivele si sa te organizezi mai bine pe proiectele in care esti implicat.

Revolutia financiara I – componenta psihologica

Incepem revolutia business-ului online !
Sunt hotarat sa dau valoare si sa aduc oamenii in pozitia sa castige bani in cel mai scurt timp posibil. De la pasul de angajat la pasul de castig online este diferenta doar de 3 luni ! Se pot castiga bani pe online in 3 luni?
Unii ar spune ca sunt baliverne!
La bootcampul de afaceri ce tocmai s-a incheiat am aratat printr-un studiu de caz cum poti incepe sa castigi bani de pe urma unui site dupa doar 2-3 luni de cand ai postat primul articol.
Sunt asociat cu Pera din 2007 pe un proiect pe care noi il numim ‘Imperiul psihologic’, cu zeci de mii de abonati care ne citesc mesajele si care ne apreciaza. Am avut lansari in online cu profit de la 1000-2000 de euro pana la zeci de mii de euro.. si asta pe online-ul romanesc, unde toata lumea este sceptica. Toti au impresia ca este complicat, ca trebuie sa muncesti foarte mult si ca ai nevoie de domenii de expertiza aparte (design, programare, copywriting, financiar).
Realitatea este ca lansarea unui blog de pe urma caruia sa castigi bani tine de doua componente care, odata acoperite, iti mai raman 6 (!!!!) pasi pe care trebuie sa ii faci ca sa castigi bani si sa ai parte de viata extraordinara pe care o meriti.
Cele doua componente sunt:
- componenta psihologica
- componenta tehnologica
Din pacate multi pun accent foarte mult pe componenta tehnologica astfel incat nici macar nu fac primul pas in aceasta directie, sau daca il fac, se blocheaza la al doilea.. panicati de avalansa de informatie pe care trebuie sa o digere. Asa ca dau vina pe.. componenta tehnologica: “Nu am informatia. Nu am secretele din interior.”
Eu vad inceputurile in online putin diferit. Persoanele se opresc din .. frica de necunoscut.. ori frica de necunoscut face parte din componenta psihologica.
Oamenii, in general, nu actioneaza. Asta este adevarul! Nu intelegeam inainte nivelul de articole motivationale care ia amploare la noi in tara. Oamenii nu se schimba! Doru Pelivan, un trainer tanar si exceptional, la bootcampul de afaceri a spus, intr-un moment motivational aparte:
Daca din 30 de oameni cati se afla aici 5 (cinci) oameni folosesc informatia asta ca sa scoata bani, noi trainerii suntem supermultumiti.
Si ma uitam pe cei 6 pasi expusi de mine, care sunt atat de simpli de parcurs.. incat mi-am dat seama.. antreprenorii sunt motivati intrinsec si iubesc schimbarea. Oamenii care nu sunt antreprenori dar doresc sa devina.. le e frica de schimbare (de inceperea de noi etape), le e frica de necunoscut. Cei care vor sa fie antreprenori.. au nevoie de impulsuri exterioare ca sa se apuce de treaba. Cei care vor sa fie antreprenori.. pornesc mai greu.
Tot ce faci pentru prima oara, faci prost.
Daca ai informatia, daca ma ai pe mine care a reusit in urma respectarii unor simple bife pe o lista.. de ce sa ai nevoie de impulsuri ca sa actionezi?
Ori asta e componenta psihologica careia eu ii subminam importanta. Pentru ca eu sunt antreprenor deja si nu intelegeam aceasta nevoie, eu am schimbarea in mine, motivatia in mine.
Cum poti tine aprinsa flacara aceasta si poti gasi momente sa actionezi, sa te indrepti spre schimbare in conditiile in care nu iti sta in fire? Raspunsul sta in DEZVOLTARE PERSONALA. Daca participi la evenimente, daca devii activ in domeniul in care vrei sa actionezi, daca tu cauti oameni de la care sa ai ce invata si care au acele trasaturi pe care le vrei la tine.. Daca omori fiara pasiva din tine si iesi din zona de confort regulat si constientizezi ca singurul mod ca sa reusesti este sa iti dezvolti latura ta proactiva.. vei putea gasi un impuls la un moment dat care sa te faca sa inaintezi.. Primii pasi sunt grei dar neaparat trebuie sa faci sa urmeze altii, altii, altii..
Cam atata despre componenta psihologica, o sa continuu seria de articole o data la doua zile despre cum poti scoate bani pe internet pentru ca lista mea de ‘bife’ nu se opreste la sase. In urmatorul articol voi raspunde la o eterna intrebare a oamenilor sceptici cu privire la consultanta in business (online mai ales). La finalul saptamanii viitoare vei avea cei 6 pasi pe tava!

Impresii dupa Bootcampul #9, de afaceri


Salut,
Articolul asta este scris la cald, imediat dupa Bootcampul pe care l-am facut la Bran pe teme antreprenoriale si este de fapt o scrisoare deschisa adresata tie, cititorule. Senzatia a fost super, si din partea trainerilor, dar si a participantilor. Am avut norocul sa am langa mine o echipa faina si am simtit mai mult ca niciodata potentialul oamenilor din jur, gata sa explodeze.
Ironic este ca mare parte din echipa o stiu, pentru ca lucram deja de ani de zile impreuna – insa de fiecare data cand ne adunam (suntem din toate colturile tarii), avem de invatat enorm unul de la altul. Eu, ca trainer, am stat cu caietul intr-un colt si am notat o groaza de lucruri pe care le pot implementa, atat in proiectele mele, cat si la nivel de mentalitate si organizare.
Cel mai nou din echipa a fost Dan Gratian, fondatorul 4tuning.ro, un antreprenor atipic si un om cu adevarat extraordinar. Experienta lui si capacitatea de a face omul sa faca primul pas, sa se apuce de treaba au fost adeseori covarsitoare. L-am vazut explicand inceputurile lui, agitandu-se pentru oamenii din fata lui, sarind cateodata de pe un picior pe altul, impulsionand oamenii la cote “alarmante”. Un castig incredibil si un om pe care il vrei aproape.
Pera Novacovici nu mai are nevoie de nicio prezentare, inca din 2007 de cand am devenit asociati in acte, stiam ca e un om care iubeste schimbarea si e continuu proactiv. A impartasit lumii psihologia unui om de afaceri si in ce masura poate oricine sa dea un mesaj clientului, mesaj care sa VANDA.
Bogdan Vaida, pe de alta parte, este un ceas pe care vrei sa il ai langa tine cand te angrenezi intr-o afacere. Nebun dupa planificare si organizare, a impartasit metode si metode de “time management” si a lasat sa inteleaga importanta capitala pe care o are eficienta personala in asumarea unor rezultate de care deseori ne indepartam, in loc sa le imbratisam.
Doru Pelivan mi-e un prieten drag si socheaza de fiecare data cu povestea lui, ridica sala in picioare si explica secretele succesului in cele mai mici amanunte. La 20 de ani e cel mai tanar membru al echipei, DAR copleseste cu maturitatea de care da dovada cand vine vorba de afaceri. Fondatorul “Salinei din Oras”, cu lant de saline in toata Romania, cu prima salina deschisa la mai putin de 18 ani, ATENTIE, in conditiile in care suma din cont nu depasea 3 zerouri in contul personal (in lei). Fiecare piedica a fost o provocare si entuziasmul care il caracterizeaza il pozitioneaza deja intr-un om de succes la o varsta la care altii stau abia pe bancile facultatii si traiesc din banii parintilor.
La final eu am venit cu studiu de caz pe online si cu pasi concreti despre cum se pot scoate bani din blogging in mai putin de 3 luni (!).
Principala lectie invatata de toata lumea participanta este ca succesul in afaceri si startupuri are la baza 2 componente – partea psihologica, problema no. 1 a antreprenorilor aflati la inceput de drum.. si partea de know how / strategie care, poate, este partea cea mai usoara.
Socheaza?
Da, este usor sa scoti 1000-3000-5000 euro / luna din blogging in Romania!

Concluzia a fost una surprinzatoare: inceputul depinde de mentalitate mai mult decat de partea concreta a afacerii, care tine de o simpla lista cu bife.
Colegii mei au incercat sa transmita filozofia pe care ar trebui sa se bazeze un antreprenor.. iar eu am adus o matrice logica, o lista de pasi concreti si extrem de usori care odata parcursi te ajuta sa scoti bani in 3 luni de pe urma unui site, fara experienta in domeniu.
Sper ca in curand sa vad cum fiecare din noi respira prin proprii plamani si gandesc cu propria minte, pentru ca banii, repet, sunt cei mai usor de castigat atata timp cat esti pregatit mental sa actionezi. Nu de cum sa obtinem succesul ducem lipsa, pentru ca asta se poate transmite extrem de usor, prin simple liste de sarcini. Ducem lipsa tocmai de mentalitatea de antreprenor.
Pentru succesul tau,
23.05.2011
Daniel Zarnescu













Cum maresti sansa de reusita intr-un proiect nou?

Orice faci prima oara, faci gresit.
Obisnuieste-te cu ideea.
Cand am jucat fotbal prima oara, nu stiam sa pun un stop la minge iar antrenorul mi-a zis ca nu am nicio sansa sa intru in prima echipa. Mi-a luat 6 luni sa devin titular, dar odata ajuns, nu m-a mai scos nimeni. Mi-am dat seama ca sunt bun la asta, ca sunt ‘talentat’. Dar talentul nu m-a impiedicat ca la primul antrenament sa cad in fund la o pasa a unui coleg.
Cand m-am dus la primul loc de munca, a fost groaznic. Nu am reusit sa ma integrez, a trebuit sa plec in alta parte dupa 10 luni de zile. Cu toate astea la urmatorul loc de munca am luat treaba de la capat, am inteles unde gresisem si lucrurile au evoluat pentru mine foarte bine.
Cand am hotarat ca sunt menit sa fiu antreprenor.. am deschis doua firme deodata, nu una. Credeam ca daca sunt atat de bun in ceea ce fac ca angajat, ca antreprenor, fara limitele impuse de altii o sa zbarnai. A trebuit sa ma declar invins si sa le inchid. Cu toate astea urmatoarele proiecte de antreprenoriat au iesit de nota 10.
Cand am deschis agentia de productie publicitara, nu stiam nimic din domeniu, dar am crezut in optimismul meu ca sunt capabil sa o pun pe picioare. Mi-a luat 6 luni ca sa am prima incasare cu profit de peste 1000 euro, timp in care a trebuit sa ma mut inapoi la parinti, unde inainte stateam cu chirie.. si a trebuit sa fac foarte multe concesii, mai ales financiare. Acum imi aduce destui bani cat sa traiesc decent.
Chiar si acum de fiecare data cand intru intr-un proiect nou sau intr-o afacere noua, desi sunt calit in atatea batalii.. planul initial tot nu este pus in aplicare pas cu pas, ci sufera modificari, amanari, rezultate mai mici (uneori mai mari). Dar ce te asigur, daca multiplic procesul, a doua oara o sa iasa mai bine, a 5-a oara o sa fie o varianta de piata.. iar a 10-a oara deja inovez, incerc sa sparg tiparele.
Orice proiect, oricat de bine te-ai pregati, oricat de mult te-ai stresa.. trebuie sa ai o rabdare de fier ca sa poti face fata cu primele esecuri percepute. Rezultatele vin, dar pe masura ce batatoresti calea.
Prea multi renunta de la un proiect banos sau dintr-o afacere profitabila pentru ca inceputul perceput este ‘dezastruos’ .. si nu iau in considerare acest mic aspect: permite-ti prima oara sa testezi si sa tragi concluziile la rece. Taie ce este prost, adauga ce crezi ca se merita.
Orice esec este un imens feedback prin care poti merge mai departe.
Totusi, de ce ai nevoie ca sa dai sansa unui inceput sa fie acceptabil?
1 – Putina practica nu strica!
Vrei sa deschizi o shaormerie? Primul meu sfat pe care ti l-as da ar fi sa te angajezi ca shaormar pentru 1-2-3 luni, ca sa vezi dedesubturile. Vrei sa iti deschizi o gradinita, fa ceva ca sa ajungi angajat intr-o gradinita. Ai nevoie de o imagine din interior a afacerii. Care sunt procedurile, care sunt riscurile, cum ar trebui sa fie un angajat in domeniu etc. etc.
2 – Analiza si planificare amanuntita
Chiar daca nu ai facut niciodata lucrul la care te bagi, poti analiza ceea ce se intampla pe piata si poti identifica anumiti pasi pe care trebuie sa ii faci si tu. Oricat de schematizat ai fi, atata timp cat e prima oara cand faci asa ceva, considera planul pe care propui sa il respecti din oficiu imperfect, cu alte cuvinte continuu perfectionabil.
3 – Nu reinventa roata
Cel putin nu la inceput. Atata timp cat nu ai mai facut asa ceva, nu inova.. Mergi pe calea aleasa de toti, fura tot ce poti de la celelalte afaceri (cateodata chiar si cu nesimtire), multiplica apoi cat poti rezultatele si, cand te poti numi rutinat in domeniu, abia atunci sa te simti indreptatit sa poti inova ceva.
4 – Cauta solutii, fii flexibil
Un proiect facut prima oara (dintr-un domeniu) e un experiment. Ia-l ca atare si pastreaza directia, dar in acelasi timp nu te incapatana sa ai dreptate intr-un domeniu in care esti la inceput. Daca ai planificat pasul 1-2-3.. si dupa pasul 1 nu gasesti 2-ul definit de tine, nu deveni crispat si disperat sa ajungi la 3. Refa planul in functie de feedbackul primit, acum esti cu un pas mai destept.
5 – Fii optimist – ai in vedere scopul final
Cum poti ramane optimist fara sa ai rezultatele imediate care te contrazic? Simplu.. Stiind care e rezultatul final pe care il astepti, ce urmaresti pe termen lung. Fara o viziune de ansamblu, pe ani de zile poate, vei deveni deprimat si pesimist.
6 – Fii sceptic cu incasarile initiale
Principiul contabil spune ca pentru a face o estimare financiara buna, trebuie sa iei in considerare ca vei avea incasarile mult mai mici decat vrei tu sa fie si cheltuielile mult mai mari. Daca tai din ideatic, transpui un plan pesimist in prima faza din cele doua puncte de vedere, al incasarilor si al cheltuielilor .. si consideri ca atunci cand se va adeveri ACEASTA estimare nu o sa cedezi nervos, atunci esti pregatit sa fii pentru prima oara in viata ta un antreprenor sau un om proactiv cu adevarat.
7 – Bucura-te de viata
Iti traiesti visul, construiesti ceva in timp ce altii se pacalesc ca nu au avut sansa in viata asta. In timp ce pui un proiect pe picioare, nu uita sa tragi aer din cand in cand in piept, sa respiri adanc, sa te uiti imprejur si sa te bucuri de ceea ce faci, de ceea ce esti. Un om independent, liber.

Stii de ce esti predispus catre succes? – orice final este un nou inceput (partea a III-a)

Partea I articolului poti sa o citesti aici: http://construimimperii.ro/stii-de-ce-esti-predispus-catre-succes
Partea a II-a articolului poti sa o citesti aici: http://construimimperii.ro/stii-de-ce-esti-predispus-catre-succes-perioada-haotica-partea-a-ii-a
Partea III este in continuare (reamintesc ca articolul este vechi de 1-2 ani):
Incep articolul cu o poveste. Va puteti regasi in oricare dintre personaje, important este sa intelegeti mesajul.
==
Se spune ca era un copil care nu era bun la nimic in mod special. Parintii incercasera sa il dea la sporturi, dar nu se prinsese de el, la invatatura era mediocru. Muzica, dansuri, desen. Fusese dat la cursuri in toate directiile. Nimic!
Dar tie ce iti place sa faci? – era el intrebat.
Sa dorm.. sa mananc.. sa lenevesc.
Parintii erau ingroziti, mai ales ca erau oameni foarte realizati profesional, de succes in domeniile lor. Iar ei vroiau sa dea sansele pe care ei nu le avusesera copilului lor, insa acesta parca nu exista. Parea ca vegeteaza asteptand sa treaca timpul.
“Dar tie ce iti place sa faci?”
“Nimic in mod special, dar de ce ma tot intrebati asta?”
“Ce vrei sa faci cand vei fi mare?”
“Trebuie sa fac ceva neaparat? O sa ma descurc!”
Intr-o zi, mergand de la scoala spre casa, a vazut un copil sarac, dar plin de viata, care canta la o chitara. Sute de oameni se adunasera in jurul lui, nu mai era loc sa arunci un pai. Toti ascultau fermecati, aproape sa se calce in picioare. Femeile zambeau, barbatii aveau privirea tintuita, copii topaiau. Si eroul nostru a stat si a ascultat muzica din chitara o zi intreaga, fara sa se miste din acel loc, pana baiatul si-a strans chitara si a dat sa plece.
“Stai!” a strigat eroul nostru.
“Am gresit cu ceva?” a intrebat baiatul sarman..
“Nu.. doar ca vroiam sa .. te felicit.. Canti incredibil. Nu stiu daca am mai auzit pe cineva mai talentat ca tine..”
Si baiatul sarman s-a inrosit instant, impovarat de lauda. Erau cam de aceeasi varsta.
“Mersi.. Ma stradui”
“Te stradui? SI eu am incercat sa cant la chitara.. si degetele mele boante refuza sa se inteleaga cu corzile. Sau nu am ureche muzica.. Dar ce faci tu.. e fantastic. Cum reusesti?”
Si baiatul nu a stiut ce sa ii raspunda. Eroul nostru fusese insa prea miscat de muzica lui, asa ca l-a luat la un restaurant unde mai mancase cu ai lui si i-a cumparat mancaruri ca sa aibe burta plina.
“Iti place ceea ce faci?”
“Da, la nebunie! Imi place sa cant, imi place sa distrez lumea. Muzica e viata mea.”
“Ce vrei sa faci mai incolo, cand o sa cresti?”
A urmat o pauza lunga. Eroul nostru astepta cu sufletul la gura raspunsul la intrebarea pe care o evitase atata timp.
“Vreau sa fiu cel mai mare cantaret care s-a nascut in orasul asta. Vreau ca muzica mea sa se auda peste tot in tara, pe toate strazile. Vreau ca toata lumea sa ma recunoasca atunci cand trec aiurea pe langa ea.”
Admiratia se citea pe chipul unuia din baieti si pasiunea pe chipul celui de-al doilea.
“Stii, eu m-am nascut intr-o cutie de carton. Asa imi place sa cred, pentru ca altfel nu as putea sa inteleg cum de m-au gasit intr-un tomberon cand eram mic. Am crescut la orfelinat. Eu nu am avut nimic, a trebuit sa ma descurc singur. Si pentru asta trebuie sa reusesc, pentru ca am invatat sa cant de foame. Asa ca am invatat bine.”
Acasa in ziua aia eroul nostru era tacut la masa cu ai lui.
“Nu stiu ce e cu tine. Ai lipsit aproape toata ziua. Nu dai semne ca faci nimic toata ziua, pe vremea ta noi munceam din greu pentru visurile noastre. Tu nu ai asa ceva. Parca nu traiesti.”
“Ba o sa traiesc, mama. Din momentul asta o sa traiesc. Stiu exact ce vreau sa fac!”
“Ce vrei sa faci?”
“Vreau sa plec departe de acasa, poate la cea mai indepartata scoala care exista. SI vreau sa nu imi trimiteti nici un ban. Vreau sa mor de foame si prin foamea pe care o simt sa inteleg de unde mi se va oferi mancare, din ce directie. Pentru ca sunt capabil de lucruri mari, dar burta plina ma impiedica sa simt ceva. Banii pe care ii am in buzunar ma impiedica sa ma zbat. Patul in care dorm nu imi da nici un cosmar. Si cum traiesc eu acum.. este un cosmar din care vreau sa ies.”
==
Mie nu mi-era foame atunci. Ambitiile imi depaseau stilul de viata actual, desi parea cel putin acceptabil prietenilor mei. Insa vroiam mai mult.
Si m-am infometat. Am refuzat sa ma mai angajez si am hotarat ca din acel punct sa nu traiesc decat din banii pe care ii castigam pe cont propriu. Era totul sau nimic, nu mai aveam chiar nimic de pierdut, doar de castigat. Simteam ca daca atunci as fi dat inapoi, peste 5 ani eram angajat la o firma, cu o nevasta si un copil acasa, rutinat pana la robotizare de aceleasi taskuri zi de zi si de sefi idioti care smulg carnea de pe tine.
Mi-am dat foc la propriile corabii, precum scrie in Sun Tzu.
Sau, ca sa mai inaintez un pic in istorie, mi-am injunghiat calul, ca sa fiu in imposibilitatea sa ma retrag, asa cum a facut Spartacus in ultima lui batalie impotriva legiunilor romane.
Era ultima mea batalie. Cel putin asa simteam. Iar omul care castiga in viata lui cel mai mult este acel om care, aflat in fata unei provocari, este dispus sa faca orice ca sa reuseasca.
M-am trezit fara bani de aport propriu pentru proiectul meu. Mai bine sa spun insa povestea proiectului, pe scurt, ca sa intelegeti mai bine despre ce era. Banii veneau de la stat in proportie de 70%, dar nu aveam voie sa platesc salarii din ei sau chirie, doar utilaje. Iar cei 70% nu ii aveam daca nu puneam partea mea de 30%.
Dar nu aveam acesti 30%. Calcule peste calcule, timp in care mai bagam instinctiv mana in buzunar si il intorceam pe dos. Dar imi trebuiau cateva mii de euro care imi lipseau cu desavarsire. Pe proiect ma asociasem cu o prietena buna de-a mea care, cum necum, facuse rost de spatiu si de parte din bani.
Si am facut unul din lucrurile pe care am jurat sa nu le mai fac niciodata in viata asta! Pe Rebel inca mai detineam cardul, mai aveam de luat niste bani marunti. Insa acolo pastra Traian parte din banii pe care ii castigase din alta sursa. Erau strict ai lui.
Intotdeauna am zis ca oamenii de calitate ii vezi la o prima vedere, dar te convingi mai apoi de zeci de ori de ei, pe parcursul unei vieti. Am golit contul in criza de timp, am zis ca ii pun la loc.. Si am pus banii de cofinantare. Logic a fost ca nu am reusit sa ii pun la loc in timp util. Banii intotdeauna vin mai putini decat planuiesti si cheltui mai mult decat crezi.
Ati zice ca mi-am pierdut un prieten?
Tin minte si acum cuvintele lui:
“Bai, eu daca aveam nevoie de ei, sigur ii scoteam. Mai prost e ca am acum nevoie de ei, dar lasa ca ma descurc eu cumva. Daca ti-ai facut treaba cu ei, nu iti fa griji. Mi-i pui cand ai timp. Acum trage tare.”
Va imaginati ca Traian avea prea multi bani de mi-a spus vorbele astea? Da de unde! Dupa discutia cu el imi tremurau picioarele. Banii vin, se duc, prietenii insa.. mai greu. Fusesem aproape sa stric prietenia cu unul dintre oamenii pe care aproape ca ii veneram. Si ma simteam dator sa merg mai departe.
Cine isi imagineaza ca odata firma facuta, curge lapte si miere.. e copil. Exista un ciclu in viata fiecare firme, dar care nu elimina exceptiile bineinteles. Excelenta intr-un domeniu se spune ca o atingi abia dupa zece ani de lucrat intr-un domeniu. Cam pe atunci iti vinzi firma si scoti bani frumosi pe ea. Dar se spune ca bani sa traiesti ceva mai bine, sa ii simti, incepi sa scoti abia din anul al 4-lea incolo. Intre primul an si anul al patrulea e o munca in spatele unei firme deseori eroica. Iar in primul an, in special in prima jumatate de an.. atunci simti durerile facerii. Atunci e perioada critica, pana reusesti sa stabilizezi totul la un nivel minim.
Eu sase luni de zile nu am avut un ban in buzunar ca sa imi pot ridica imperiul pe tipar. Am trait cu cateva milioane pe luna, in aceleasi haine, fara bani de excursii, de iesiri in oras, din oras, fara bani de orice lux. Din chirie ma intorsesem acasa, tocmai ca sa am mai putine cheltuieli, stateam cu parintii mei, mancam la ei, nu aduceam nici o contributie la ale casei, dar in schimb munceam cate 14 ore pe zi.
Imaginati-va comentariile pe care le-am auzit in tot timpul asta:
“Tu pe ce muncesti?”
“Nu vezi ca nu ai nici un ban in buzunar?”
“Te hranesti cu un vis prostesc”
“Cand o sa te opresti?”
“Daca vezi ca nu merge, de ce nu spui stop?”
“Cand o sa te angajezi?”
“Iti dai seama ca perioada asta e perioada moarta in cartea ta de munca?”
“Cat ai de gand sa mai continui?”
Ai zice ca sunt niste cuvinte care te ambitioneaza. Daca le-ai auzi din partea altora. Dar cand le auzi din gura propriilor tale rude, care stau sub acelasi acoperis cu tine, zi de zi, timp de 6 luni, 1 an, 2 ani… iti pot spune eu ca poti ajunge la un pas de nebunie.
“De ce ai plecat de la Camera de Comert?”
“PENTRU CA NU AM VRUT LA CAMERA DE COMERT! CAND O SA INTELEGETI CA POT MULT MAI MULT DECAT CE FACEAM ACOLO. CA POT AJUNGE SUS, MAI SUS DECAT TOATA FAMILIA ASTA LA UN LOC?”
Drame, tipete, urlete.
Mai tarziu am auzit alt repros, de la o ruda mai tanara:
“De ce continui daca nu merge?”
Si am avut o criza de nervi:
“Nu merge? NU MERGE? Uiti cand stateam si povesteam amandoi si imi spuneai ce vrei sa faci, cate esti in stare sa faci tu pentru visul tau? Uiti cand imi spuneai cate esti in stare sa faci, dar nu ti se da sansa?
AFLA CA O SA O TIN PANA CAND O SA O FAC SA MEARGA! SI STII DE CE ? PENTRU CA SPRE DEOSEBIRE DE TINE, CARE TE AGATI DE UN VIS DE CARE NU O SA TE APUCI NICIODATA, EU IMI TRAIESC VISUL CHIAR ACUM, AICI! ASA CUM MA VEZI, FARA UN BAN IN BUZUNAR. DAR DE 1000 DE ORI MAI FERICIT DECAT TINE, PENTRU CA EU O SA POT SPUNE CA AM INCERCAT TOT CE MI-A STAT IN PUTINTA SA RAZBAT, PE CAND TU O SA RAMAI LA FEL TOATA VIATA, O SA DAI VINA PE ALTII SI O SA TE COMPLACI IN MEDIOCRITATEA TA!”
Cuvinte natangi. Am tras firma dupa mine cu spirit de semizeu. Si incet.. s-a pus in miscare.. Si la prima mie de euro venita, am spart-o pe toata intr-o singura zi, pentru ca eram sigur ca o sa mai vina una. Si acum firma o duce bine, in conditiile crizei, imi aduce banii de buzunar si creste pe zi ce trece ca un copil, sange din sangele meu. Si sunt extrem de mandru si de fericit.
Iar tata, cel care imi arunca majoritatea cuvintelor de mai sus, acum lucreaza pentru mine. Imi face livrari pe firma. Am un respect pentru el deosebit, e singurul om pe care l-am vazut schimbandu-se, din om coleric.. in imaginea blanda a bunicului meu de acum zeci de ani deja, care imi soptea la ureche ca pot face orice din lumea asta. Iar cea mai mare realizare pe care cred ca am facut-o in viata mea de pana acum a constat intr-o marturisire facuta intr-o moment slab al tatalui meu, poate.
“Stii, eu cred ca din toata familia noastra, tu ai sanse sa te ridici cel mai mult.”
Mai m-am certat de atunci cu el de cateva ori, nu ai cum sa nu, dar din ce in ce mai rar si mai intelept. Dar simt ca as putea muri cu cuvintele astea in brate si tot as fi impacat. Dupa ani de zile de chin si lupta, omul pentru care ai luptat atata timp sa ii deschizi ochii .. sa iti spuna ca vede si ca apreciaza. E ca o lacrima pe obraz uscat de vant.
Povestea cu Stepout Media e si ea un pic deosebita, prin prisma relatiei mele cu Pera, asociatul meu. Acum vreo 3 ani ma hotarasem sa renunt la unul dintre siteurile mele. Simteam ca nu mai am ce oferi comunitatii pe care o creeasem si ca din momentul ala nu mai am cum sa aduc valoare mai multa decat este. Simteam ca eu as fi motivul stagnarii. Aveam bataile mele de cap cu firma mea care imi aducea banii (grosul), pe atunci aveam un administrator pe care, din respect pentru el, nu o sa ii mentionez numele. Si ajunsesem la concluzia ca o sa donez siteul si forumul acestei persoane si lui Pera, un personaj ceva mai putin slefuit decat este in ziua de azi, dar in care vazusem ceva ce rareori vezi la un om – pasiunea de a ajuta lumea din jur. Daca ne intalnisem de 2 ori pana atunci, mai ales ca statea in Timisoara, dar inca de pe atunci simteam ca siteul meu poate ajunge cu mult mai mult decat poate ajunge cu mine.
Zis si facut. La finalul PRIMULUI BOOTCAMP PERSONALITATEA ALFA, care urma sa aiba loc la Sasca Montana, urma sa le dau amandurora in mod oficial siteul si sa imi vad de viata. Numai ca s-a intamplat ceva in acel bootcamp, un lucru fara de care astazi aceasta comunitate probabil nu mai era aceeasi. Cea de-a doua persoana nu a mai avut rabdare. Era foarte tanara, neexperimentata..si, din punctul meu subiectiv de vedere, foarte “autoritara” desi nu avea de ce. Era genul de persoana careia, la momentul respectiv, daca ii ziceai “lider” il gadilai in orgoliu. Pentru ca se vroia un lider, dar nu avea calitatile necesare. Avea mai degraba calitati de mana dreapta, care sa duca la indeplinire sarcini, nu sa le traseze. Si a devenit autoritara cu mine inainte sa fie cazul. SI fara sa fie cazul, pentru ca eu peste 2 zile dispaream si ramanea el.
Eu deja eram intins cu nervii la maxim.. si intr-o seara, cand ne intorceam cu tortele din padure, cu o sticla de whisky bauta pe jumatate si cu niste reprosuri copilaresti care imi sunau in ureche… mi-am dat seama ca locul meu nu era acolo. Dar locul lui nici atat. Cu el langa mine, intr-o criza de nervi.. am urlat la el, am rupt in doua torta si am aruncat sticla in cel mai apropiat copac..
Si am plecat.
Pe jos.
Din Sasca.
Spre Timisoara.
La ora 1 noaptea.
Am mers pana pe la 5 prin munti pana a trecut o masina pe langa mine. M-a luat si m-a dus la primul autobuz cu care am ajuns in Timisoara. De acolo am luat primul tren spre Bucuresti. Iar in Bucuresti tin minte ca am fost la un pas sa sterg siteul, forumul.. si tot. De nervi.
Pana la urma l-am intrebat pe Pera ce vrea.. si ca sunt dispus inca sa ii dau siteul lui, daca simte ca poate face ceva valoros cu el. Si el mi-a zis ca vrea sa fie asociat cu mine pentru calitatile pe care eu le am pentru ca ne completam foarte bine.
Bine, povestea asta o spune Pera in bootcampuri mult mai bine ca mine. Povestea despre nebunul care a fugit din creierul muntilor, pe jos, singur, de la Sasca Montana la Bucuresti, in mijlocul noptii. Dar amandoi, acum, ne felicitam pentru decizia luata atunci la nervi, pentru ca daca nu era luata, firma nu avea acum nici componenta si probabil nici succesul pe care il are acum. Pentru ca suntem, dincolo de neintelegerile inevitabile, doua persoane care completeaza.
Au trecut aproape 7 ani de cand am fost Danonino, 6 de cand eram la Camera de Comert, 5 de cand incepusem sa castig proiecte pe banda rulanta, 3-4 de cand nu reuseam sa pun pe picioare editura si imi deschideam propria firma .. si putin peste 2 de cand ma asociam cu Pera..
Tu ai putea spune ca sunt doar 7 ani, eu ti-as spune ca e o vesnicie.
Drumul nu este drept, asta va mai pot spune. Nu exista finalitate, cine tanjeste dupa finalitate, este pierdut. Cine vrea o finalitate in bani, cine vrea o finalitate intr-o pozitie anume.. si uita de drumul pana acolo.. este pierdut. Pentru ca cel mai important este ce faci pe parcurs. Iar adevaratul scop este acela de a te cunoaste pe tine. Pentru ca nu poti cuceri lumea cand nu stii cine esti si de ce esti capabil si de ce nu.
Firma mea de 1000 de euro.. deja nu mai e una si nu mai e de 1000 de euro. Dar cafeneaua inca nu o am, desi e mai aproape ca oricand. Am invatat insa sa am rabdare. Si o sa vina la pachet cu cainele. Iar de aici pana la cer mai e doar cale de o lactee.
O sa inchei cu doua replici ale lui Traian pe care mi le amintesc din multele conversatii avute cu el.
“Daca o am copii, nu o sa le dau nici un ban. Ah, daca vor sa fie poeti, daca vor sa fie pictori sau cantareti, o sa le dau tot ce am. Dar daca vor sa faca bani, nu or sa vada un chior de la mine. De ce? Pentru ca ar pierde toata distractia. E mult mai distractiv sa faca bani de la zero decat sa li se dea mura in gura.”
“Cand o sa reusim noi doi in afaceri.. atunci probabil o sa moara un drac. Pentru ca am plecat tare de jos si tare batuti in cap eram la inceput. Aveam toate sansele .. sa nu reusim.”
Viata e una singura. Cum o traiesti doar tu decizi. Cu sabia in mana pe campul de lupta. Sau cu catusele la maini, biciuit catre cariera de piatra

Siguranta care tot sare

Antreprenorul este o persoana care trebuie sa se dezvolte incontinuu. Tot timpul sa caute sa evolueze, sa se echilibreze, sa structureze ceea ce face si sa avanseze. Pe plan profesional – cu angajatii, cu procedurile de lucru, cu vanzarile, cu proiectele – pe plan personal – emotional, sanatate, sport, alimentatie – pe plan spiritual – cautand dincolo de intelegerea limitativa a unui om obisnuit care e scopul din spatele eforturilor lui si incotro se indreapta totul, care e motivul de deasupra intregului mecanism.
Fiecare antreprenor evolueaza pe etape. Exista o etapa romantica, atunci cand esecurile vin unul dupa altul si, totusi, cand acesta crede ca succesul se obtine prin munca si spart ziduri cu pieptul. Nimic nu il poate opri, desi din afara e o imagine de copil inadaptat, care refuza sa se aseze in rand cu ceilalti. Etapa asta este extrem de importanta, pentru ca nu prea ai cum sa faci primul pas, cel mai important, fara aceasta atitudine.
Insa.. fiecare antreprenor evolueaza prin lectii de viata si etape (ca orice om de altfel).
Exista o vorba care ascunde un mare adevar in spatele ei: “Ce te ajuta sa ajungi la un nivel, nu te lasa sa treci la urmatorul”. Sau: “Ca sa poti trece la nivelul urmator, trebuie sa renunti la ce te-a adus la nivelul actual”.
Etapa romantica de multe ori lasa in urma un antreprenor inflexibil, care crede ca el poate face cel mai bine orice sarcina din propria firma/propriul proiect, care crede cu tarie ca prin ‘muschi’ poti obtine rezultate.
Insa acest tip de antreprenor este cel mai predispus sa sufere adevarate drame, pentru ca in etapele urmatoare, mai dificile, nu mai e nevoie doar de efortul lui, desi el crede opusul. Si apar dezechilibre fantastice in viata personala, apar problemele de sanatate, insomnie, probleme psihice, depresii etc.
Un asemenea antreprenor se simte singur.
La un moment dat am avut sediul firmei intr-o cladire fosta a MAPN, cladire care nu fusese gandita pentru un consum ridicat de eletricitate. Cladirea respectiva s-a transformat in cladire de birouri. Inevitabil, au aparut probleme la instalatia electrica. Prea multi consumatori. Fiecare vroia un aer conditionat in birou.. in schimb de fiecare data cand erau puse in functiune mai mult de 2-3 aparate, instalatia se supraincalzea si sarea siguranta. Era extrem de frustrant. Dupa 15-30 de minute dadeam drumul la curent din nou si instalatia, incet-incet incepea sa se supraincalzeasca.. din nou. Si pica iar.
Cand ai impresia ca totul depinde exclusiv de tine in sensul gresit – de muschi si de cantitate, cand inconstient poate, te faci indispensabil intr-o echipa, inevitabil te vei comporta ca instalatia electrica de la cladirea veche a MAPN-ului. Siguranta va sari.. si vei avea de timp sa te repui pe picioare.
De obicei mintea omeneasca este destul de ‘perversa’. Ajungem in primele etape ale evolutiei noastre (dar si mai tarziu) la momente de supraincarcare, ajungem sa ne simtit vinovati ca ne luam 5 minute libere, sau.. ca sa il citez pe un prieten de-al meu “ca ne ducem pana la baie sa facem un dus, in loc sa rezolvam o urgenta’.
Si totusi solutia care e?
Pe cat de simplu ar parea, solutia vine din fiecare si din dorinta de a evolua de la aceasta etapa. Pentru ca atunci cand esti implicat in proiectele tale, ti-e imposibil sa ai viziunea de ansamblu. Solutia este sa faci 1-2-3 pasi in spate si sa privesti procesul de la distanta. Apoi sa intervii exact unde sistemul are nevoie de o ajustare ca sa functioneze singur ceva mai mult.
Antreprenorul este cel care face o firma sa functioneze fara el. Antreprenorul este ca un constructor de masini electrice care trebuie sa lucreze la o autonomiae cat mai mare a automobilului. Pentru ca un antreprenor este cel care lasa ceva in urma, nu cel care bate recordul la cafele baute si la nopti nedormite.
Inchei, asa cum v-am obisnuit probabil, cu un citat din Sun Tzu:
“Când porţi un război, cea mai bună tactică este să cucereşti o ţară întreagă şi intactă, nu distrusă. La fel de benefică este şi capturarea trupelor şi regimentelor, nu distrugerea lor.”


Nu uitati ca pe 19-22 mai avem Bootcampul de Afaceri de la Bran. Vom invata cum sa pornim o afacere si cum sa o facem profitabila. Daca vrei sa te inscrii, va trebui sa te grabesti. Detaliile complete le ai aici: http://construimimperii.ro/bootcamp-9-descopera-antreprenorul-din-tine


Creativitatea si rigiditatea intr-o afacere

Poate fi un general poet?
La inceputurile mele in afaceri, ca sa reusesc, a trebuit sa imi omor visurile copilariei, sa transform acel copil intr-un adult pe care se poate pune baza si care sa sparga barierele conditiei sociale. Am tinut firmele care mi-au picat pe mana intr-o maniera uneori dictatoriala, dar era singura modalitate pentru un pusti visator sa creasca intr-un domeniu care dadea putine sanse de evolutie.
Si am crescut…
In afaceri trebuie tot timpul sa te folosesti de un muschi pe care il dezvolti. Acest muschi e ca o lupa. Faci “zoom out” ca sa poti vedea totul in ansamblu, sa nu scapi vreun detaliu.. iar in momentul in care faci asta poti vedea directia si lucrurile care nu merg.. Urmeaza un “zoom in” ca sa poti sa vezi ce se poate face acolo. Apoi “zoom out” din nou.. “zoom in” .. si iar, iar, iar.. Muschiul se intareste si totul se face mecanic la un moment dat.
Treaba de antreprenor/manager e data de agenda, de integritate, de vointa de fier.
Insa nu e de ajuns!
Orice antreprenor este un poet omorat in fasa.. Pentru a construi ceva, mai ales cand esti la inceput, trebuie sa darami ceva. Si in momentul in care pleci la drum ai nevoie de toata hotararea de care poti da dovada, de toata rigiditatea ca sa nu te intorci din drum.
Mai tarziu o sa iti fie dor de copilul din tine. Depui efortul necesar, schimbi emotii si energii fantastice, duci proiectul in care numai tu credeai la un nivel la care incep si altii sa creada in el.
Insa tu ai omorat o parte din tine care trebuie adusa la viata ca sa poti creste in continuare.
Nu poti creste fiind doar creativ, fara o baza in lumea reala.
Nu poti creste doar respectand niste proceduri si fiind o mana de fier.
Ai nevoie de mai mult. Ai nevoie de intregul tau potential. Trebuie sa testezi din nou, trebuie sa te educi constant, trebuie sa cauti oameni care sa iti semene, trebuie sa poti duce limitele dincolo de ochelarii de cal ai unui manager mediocru si inchistat.
Un exemplu concret de ingustare a solutiilor creative este dat de celebrul experiment din 1954, folosit de Duncker. El dadea participantilor o cutie de chibrituri, o cutie cu pioneze si o lumanare, dupa care li se cerea sa fixeze lumanarea pe perete fara sa dea cu ceara pe masa. Tendinta era ca lumanarea sa fie zdrobita de perete, iar cutia era considerata un accesoriu care doar purta pionezele. Exemplul il gasiti in poza urmatoare.

Mai tarziu varianta a fost putin modificata. S-au format doua grupe, pentru a observa comportamentul pe doua directii. Prima grupa a fost anuntata ca exista un premiu in bani pentru cel care gaseste solutia cel mai repede. Cea de-a doua grupa a fost anuntata ca experimentul este unul strict social (fara miza). Cum experimentul presupunea creativitate din partea participantilor, nu mica a fost surpriza ca prima grupa sa fie atat de inchistata de premiul in bani incat timpul mediu de rezolvare a fost aproape dublu decat cel de-a 2-a grupe.
Concluzia – banii recompensa, competitia, timpii limita afecteaza grav creativitatea. Pentru motivarea oamenilor banii sunt cea mai proasta solutie in acest caz. Pentru activitati mecanice, de cantitate, de efort.. banii sunt un motiv extrem de bun ca sa si reusesti.
Insa cand vorbim de partea creativa, trebuie sa luam in considerare cu totul alt cadru decat banii.
De aici vine celebra expresie: “Think outside the box.” Prima reactie, perfect normala, este sa dam un cadru extrem de restrans pentru a rezolva o sarcina. Atat de restrans incat de multe ori pierdem foarte multe detalii, doar in dorinta de a rezolva repede sau de a stabili regulile care sa ne ajute sa castigam.
La un experiment similar (nu cu lumanari insa) am participat acum o saptamana, din cateva zeci de echipe doar 4 au intuit solutia corecta de a obtine rezultatul. In cadrul echipei noastre a fost o treaba interesanta, pentru ca ceilalti se apucasera de exercitiul in sine cu mult devreme ca noi. Ce am facut diferit a fost ca am verbalizat toate directiile si cerintele experimentului pana am ajuns la cheie. Restul a fost simplu pe urma.
Surpriza a venit insa din alta parte. Toti eram antreprenori si manageri de toate felurile posibile. Cei mai competitivi dintre noi, cei care s-au autointitulat ca fiind foarte stricti inca de la inceput, care s-au autointitulat lideri etc etc – au avut cele mai proaste rezultate. Ei deja se ancorasera in acea stare si isi pusesera ochelarii de cal. La final cele 4 echipe erau concentrare pe a demonstra sistemul, iar ceilalti incercau sa inventeze reguli ca sa ne descalifice pe noi.
Era prea simplu ca sa incerce varianta simpla, care sarea in ochi.
A fost foarte fain, oricum.
Concluzia pe care vreau sa o transmit, insa. Cu totii avem latura creativa si latura stricta din noi. Cei mai creativi dintre noi trebuie sa lucreze mult pentru a se organiza (pentru a deveni mai stricti) ca sa obtina rezultate concrete, iar cei foarte stricti trebuie sa lucreze la partea creativa.
Asa ca nu e nimic rau ca din cand in cand sa inchizi telefonul, sa inchizi e-mailul si sa dai drumul la o melodie care sa te trimita in stare de “flow” (creatie). Tot ce mai trebuie este sa inchizi si ochii si sa visezi. Rezultatele vor fi uneori socante. Si totul tine exact de acelasi muschi care trebuie dezvoltat, intarit..


Nu uitati ca pe 19-22 mai avem Bootcampul de Afaceri de la Bran. Vom invata cum sa pornim o afacere si cum sa o facem profitabila. Daca vrei sa te inscrii, va trebui sa te grabesti. Detaliile complete le ai aici: http://construimimperii.ro/bootcamp-9-descopera-antreprenorul-din-tine